tisdag 5 april 2011

Numicon....closing the gap, Konkret material för att lära barn matematik.


Äntligen har det kommit! Paketet jag beställde från numicon.com efter tips om materialet från Jeanette Persson, Språkom. Numicon på svenska kan köpas från libris.Men jag valde att köpa det mindre, betydligt billigare startkitet på engelska. Är liksom inte gjord av pengar och när man inte vet om det är något för sonen så kändes det som ett bra alternativ.
Unge herr W kastade sig över materialet och plockade och pillade som aldrig förr. Raskt letade jag fram en övning som går ut på att leta tio-kamrater. Jag la ner plattor 1-10 i känna-påsen och han drog först nr 7. Jag pratade, tecknade visade att jag ville hitta 10-kamraten till 7, dvs 4. Sen satte vi pluppar i hålen, drog en ny hålplatta och byggde så småningom ett torn av 10-kamrater. Han ville inte säga vad sifferplattan som han drog ur påsen hette. Kanske han har svårt att se de högre numren direkt?
(Har övat med tärningsprickar men de finns ju bara upp till sex)
Men när hålplattan låg på plupparna sa han direkt vilken siffra som kompletterar, och hämtade den ur lådan.
Låter det knepigt? Ja, jag kommer nog att behöva leta upp någon sorts handledare så småningom, men det finns grundinstruktioner i boken som medföljer, och man  kan man hitta youtube klipp som beskriver hur barn och pedagoger arbetar med materialet.

1 kommentar:

  1. Spännande. Numicon rekommenderas starkt till barn med DS i UK/USA, jag har tittat igenom den svenska låden - synd att den saluförs som "special" när Numicon skulle vara prefekt i helklass.
    Jag har dock inte använt det.

    SvaraRadera