söndag 3 april 2011

Åtgärdsprogram våren 2011




Så här ser utdrag ur skolans (åk 1) åtgärdsprogram för sonen ut just nu.  Jag fick möjlighet att tycka till om det, men jag har inte tillräcklig kunskap för att avgöra om det är bra. Det är ju också så att när jag läser första stycket. "läraren tror att det blir svårt för W att nå målen" ja då svämmar modershjärtat över av sorg och jag fastnar där en liten stund... och kan inte riktigt fokusera på resten av texten.
Jag vet att det måste stå så, för annars får  ju inte sonen något extra stöd, men ändå. Mitt barn är ju perfekt i mina ögon. Och förresten är vägen mycket viktigare än målet. All kunskap han förvärvar i skolan är bra för honom, vare sig han klarar Nationella prov i tredje klass eller inte. På hans skola var det förresten en stor procent vanliga elever som inte klarade det förra året. Och även om många barn i hans klass läser jättebra, finns det faktiskt de som inte kan alla bokstäver ännu...

Det här åtgärdsprogrammet är mätbart, och det ska det vara. Men saknas något? Kan det förbättras? Kan jag be att det ska stå att personalen ska kompetensutvecklas? Det står mycket om elevassistentens stöd (fast jag råkade stryka över det ordet lite för mycket) och frågan är om det är bra eller dåligt? Finns det risk för att läraren delegerar sitt pedagogiska ansvar?
Vi ska följa upp och utvärdera åtgärderna om drygt en månad.

Redan i förskoleklass skrevs ett åtgärdsprogram för sonen. Enligt rektorn var detta nödvändigt för att söka pengar till extra stöd (W är inte inskriven i särskolan, och får därmed inte del av de öronmärkta pengarna)
Det dokumentet var betydligt sämre formulerat...  Kanske jag lägger upp det också på bloggen, som ett exempel, så småningom.

1 kommentar:

  1. Svårt att veta om något saknas eftersom man inte känner barn/skolsituation. Läsmålet hade inte varit mätbart för min son kan vi se i efterhand - det tar lång tid för honom att lära sig läsa så målet måste vara tydligare än så, men det är ju individuellt. Jag tycker gott att man kan ha personliga långsiktiga mål också, är det svårt att nå målen för åk 3 till åk 3 eller oavsett tid? Det är inte tydligt (för mig) att klassläraren är ansvarig för undervisningen

    Det finns inget särskilt behov av stöd i andra ämnen, andra områden eller situationer i skolan (idrott, rast, matsal mm)?

    SvaraRadera